سه شنبه , دی ۲۸ ۱۳۹۵
صفحه اصلی / موتور جستجو / موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو دو عملکرد اصلی دارند. خزیدن و ساخت ایندکس . همچنین آنها سعی می کنند با مکانیزم های رتبه بندی ای که دارند سعی کنند بهترین نتایج را در جواب درخواست کاربران به آنها بدهند. شما فرض کنید که تار جهان گستر وب (www) شبکه ای از ایستگاه ها در مترو یک شهربزرگ می باشد. هر ایستگاهی یک سند (یک صفحه وب ، یک فایل پی دی اف ، یک عکس و یا هر چیز دیگری) منحصر به فرد می باشد. موتورهای جستجو نیاز به یک راهی دارند تا از طریق آن به تمامی ایستگاه های مترو این شهر بزرگ خزیده و اطلاعات را جمع آوری کنند، و به همین دلیل از بهترین و کوتاه ترین راه ها برای این کار استفاده می کنند.

ساختار پیوندی وب سرورها راهی برای این مسیر

این ساختار باعث می گردد که خزنده های موتورهای جستجو بتوانند در بین میلیاردها سند موجود در فضای وب حرکت نمایند. یک بار که این خزنده ها صفحات وب سایت را پیدا کردند یک بخشی از داده های آنها را در یک پایگاه داده بسیار حجیم ذخیره می کنند تا در مواقعی که توسط درخواست ها نیاز می شود از آنها استفاده نمایند. برای اینکه بتوان یک نتیجه خوب و سریع را دربین میلیاردها صفحه ذخیره شده به دست آورد، شرکت های بزرگ پایگاه داده های مختلفی در سراسر جهان ایجاد نموده اند.

همچنین برای نایل شدن به این هدف میلیون ها پردازنده در سرورهای این شرکت های مشغول محاسبه و آنالیز هستند. وقتی که شما یک چیزی را مورد جستجو قرار می دهید موتورهای جستجو در کمتر از 1 ثانیه نتایج را به شما نشان خواهد داد. و اگر این زمان به 3 ثانیه برسد ممکن است که شما احساس نارضایتی کنید. پس آنها به سختی کار می کنند تا بتوانند بهترین نتایج را در سریع ترین زمان ممکن به شما ارائه نمایند.

مهیا سازی پاسخ

موتورهای جستجو ، ماشین های پاسخگو هستند. وقتی که یک شخصی جستجوی آنلاین را آغاز می کند، موتورهای جستجو به صفحات ثبت شده خود نمره دهی کرده و دو کار را انجام می دهند: اول ، تمامی نتایجی که مرتبط با مورد جستجو است را به آن شخص نشان می دهند و دوم اینکه آن نتایج را بر اساس اعتبار صفحات آنها مرتب سازی می کند. به همین دو دلیل است که سئو سایت به وجود آمد تا بتواند این دو مورد در سایت ها را تقویت کند.

اما مرتبط بودن و اعتبار سایت ها چگونه محاسبه می شود؟

مرتبط بودن از نظر یک موتور جستجو یعنی اینکه آن سایت چه میزان کلمات مرتبط دارد. البته این استراتژی خیلی قدیمی و پایه ای می باشد و امروزه فاکتورهای زیادی برای نمایش نتایج یک جستجو در نظر گرفته می شود. در حال حاضر مرتبط بودن یعنی یک وب سایت تا چه حد اطلاعات مفید در اختیار دیگران قرار داده است. همچنین این فاکتورها امروزه از طریق روش هایی به نام الگوریتم محاسبه می شود.

این الگوریتم ها ممکن است که هزاران متغیر داشته باشند. در علم بازاریابی جستجو به آنها فاکتورهای رتبه بندی گفته می شود.

رمز موفقیت بازاریابان جستجو چیست؟

الگوریتم های موتورهای جستجوگر به نظر می رسد که غیر قابل رسوخ باشند. اما در طول سال های گذشته بازاریابان و سئو کاران سعی در تدوین یک سری راه کارهایی برای بدست آوردن جایگاه های بهتر کرده اند.

یک مثال عملی نشان داده است که لینک هایی به صفحات دیگر که در صفحه نخست قرار دارند ارزش یکسانی ندارند. بدین معنا که ما متوجه شدیم اگر لینکی به یک صفحه در بالای صفحه نخست قرار داشته باشد و یک لینک به صفحه دیگر که در پایین صفحه نخست است آنگاه صفحه ای که لینک آن در بالای صفحه نخست قرار داشته است رتبه بهتری دریافت نموده است.

اما مردم چطور با موتورهای جستجو ارتباط برقرار می کنند؟

یکی از مهم ترین عناصر ساخت استراتژی مرتبط با سئو این است که شما بتوانید به مخاطبان چیزهایی را تلقین کنید. و یا بهتر بگوییم شما باید طرز فکر آنان را تغییر دهید. زمانی که شما به طور کامل متوجه استراتژی تجاری خود شوید راه های تلقین این تفکرات را نیز بهتر خواهید فهمید.

ما دوست داریم بگوییم “برای کاربران بسازید نه برای موتورهای جستجوگر”. در این جا سه نوع درخواستی که کاربران به آن علاقه دارند را معرفی می کنیم.

انجام دادنی : درخواست های تعاملی . من میخواهم کاری را انجام دهم همانند خرید بلیط هواپیما یا گوش دادن به یک موسیقی
دانش: درخواست های اطلاعاتی. من به اطلاعات نیاز دارم. مثلا نام یک باند یا یک رستوارن خاص در شهر تهران.
برو: درخواست های پیمایشی. من می خواهم به یک جای خاص در اینترنت بروم. مانند اینکه من می خواهم به یک صفحه خاص بروم مثلا فیسبوک

وقتی که بازدیدکنندگان یک درخواستی را در جعبه جستجو تایپ می کنند و به سایت شما منتقل می شوند، آیا آنها از جایی که به آن رهنمون شده اند خرسند هستند؟ این سوالی است که موتورهای جستجوگر روزانه در حدود چندین میلیون بار از خود می پرسند. اولین مسئولیت موتورهای جستجوگر این است که بتوانند بهترین نتایج ممکن را به کاربران خود نمایش دهند. بنابراین شما باید سعی کنید که بهترین مطالب را برای مخاطبان هدف خود ایجاد نمایید.

به نظر شما چرا افراد این همه برای سئو سایت خود تلاش می کنند و وقت و پول برای آن صرف می کنند؟ اما وقتی که شما به نحوه عملکرد موتورهای جستجوگر دقت کنید آنگاه اطلاعات شگفت انگیزی در مورد آنها به دست خواهید آورد. خلاصه اهم این نتایح به این صورت است که:

مکانیزم جستجو در حال حاضر با رشد 20 درصدی در هر سال همراه است و چیزی نمانده است که تمامی کارهای افراد در اینترنت از طریق جستجو انجام پذیرد.
جستجو تبدیل به یک راه کار برای فعالیت های عظیم اقتصادی به صورت آنلاین و آفلاین شده است.
رتبه های بالا در نتایج جستجو به یک المان حیاتی برای تجارت های مهم در جهت دیده شدن می باشد.
داشتن رتبه بالا نه تنها از لحاظ تجاری مهم است بلکه به خاطر اعتمادی که مردم به موتورهای جستجو دارند فکر می کنند که نتایج نخست بیشترین اعتبار و ارتباط را با مفهوم مورد جستجو دارد.
هنگامیکه عبارتی جستجو می شود ، موتور جستجو پایگاه اطلاعاتی خود را بررسی کرده و نتایح را ارائه می دهد. این اطلاعات قبلا توسط موتور جستجو ذخیره شده و دائما در حال به روز رسانی هستند.

بخش های مختلف یک موتور جستجو :

1- Spider (عنکبوت)

بیشتر آنرا با نام “روبات” می شناسیم. روبات ها به صفحات مختلف سایت ها سر می زنند و محتوای آنها را بازدید کرده و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کنند. همچنین یکی از مهمترین فعالیت روبات ها ، دنبال کردن لینکهای داخل سایت و بررسی فعال بودن آنهاست.

2- crawler (خزنده)

خزنده در واقع یک تصمیم گیرنده برای عملکرد روبات است و روبات موتور جستجو تحت دستورات خزنده عمل می کند. خزنده با توجه به الگوریتم و برنامه تعیین شده موتور جستجو ، روبات را در لینکهای مختلف هدایت می کند تا اطلاعات لازم را جمع آوری کند.

3- indexer (اندیس گذار)

روبات اطلاعات جمع آوری شده را به اندیس گذار می دهد و اطلاعات هر صفحه در این بخش بررسی و تفکیک و دسته بندی می گردد و تعداد کلمات ، لینک ها و …مشخص می شوند. در واقع اندیس گذار جدولی را برای تجزیه و تحلیل آماده می کند.

4- database (پایگاه داده)

تمام جداول آماده شده در پایگاه داده ذخیره می شوند و این کار با روش و ترتیب خاص هر موتور جستجو انجام می گردد. روش فشرده سازی و ذخیره و خواندن اطلاعات ، یکی از مهمترین و رقابتی ترین بخش های موتور جستجو است که در سرعت آن تاثیر مستقیم دارد.

5- ranker (امتیاز دهنده)

کار نهایی را این بخش انجام می دهد و با توجه به عبارت جستجو شده، پایگاه داده را تجزیه و تحلیل کرده و رتبه صفحات مختلف را مشخص می کند و در اختیار کاربر قرار می دهد. هر چه این رتبه بندی با درخواست کاربران تطابق بیشتری داشته باشد، محبوبیت آن موتور جستجو بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر بدون شک گوگل محبوبترین موتور جستجو است و بهترین نتایج را نمایش میدهد.

ساختار موتورهای جستجو به همین سادگیست ولی تفاوت عمده آنها در برنامه تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی و همچنین سرعت عملکرد روبات ها برای بررسی تغییرات وب سایت ها می باشد و در واقع بخش پیچیده و نهان موتورهای جستجو همین برنامه است که به آن “الگوریتم” می گویند. مطالعه تاریخچه تغییرات موتورهای جستجو مفید است، حتما در یکی از مقالات آتی به آخرین الگوریتم های موتورهای جستجو خواهیم پرداخت.

منبع : لیوسایت ساز، آی پرستا

درباره فاطمه ایمانی راد

این مطالب را نیز ببینید!

ابرجستجوگر یا Meta Search Engine

ابرجستجوگر یا Meta Search Engine

ابرجستجوگرها گونه ای جدید از موتورهای جستجوگر هستند كه قدمت چندانی ندارند و از تركیب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *