صفحه اصلی / آموزش سئو / ابزارهای وبمستر

ابزارهای وبمستر

در مقاله قبل به ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز پرداختیم. اکنون به استفاده از ابزار وبمستر برای ارتقا سطح کیفی سایت شما با توضیح بخش های منو سمت چپ وبمستر می پردازیم. برای این کار به صفحه Home وبمستر برگردید و روی لینک سایت خود که با تصویر سایت شما مشخص می باشد کلیک نمایید که تصویری مانند زیر را مشاهده می کنید.

صفحه home وبمستر تولز

Site Dashboard
در این قسمت شما لیست سایت هایی که ثبت کرده اید را ملاحظه می کنید که می توانید آنها را مدیریت کنید ( مثل انتخاب ، حذف و .. )
Site Messages
این قسمت صندوق پیام هایی است که وبمستر برای مشکلات احتمالی و یا هر کار دیگه ای صادر می کند و اکثرا هم به ایمیل شما ارسال می شود مگر آنکه اولویت خیلی کمی داشته باشد.
Search Apperance
این منو مربوط سایت شما در موتور جستجو گوگل است که شامل قسمت های زیر می شود:
Sructured Data
این قسمت مربوط به الگو دهی به داده های سایت شما است. به زبان ساده : در این قسمت به گوگل می فهمانید که هر قسمت از سایت شما چه نوع اطلاعاتی دارد.
برای روشن شدن موضوع در تصویر زیر با چند الگو ساده صفحات محصولات یک سایت را به گوگل معرفی شده است.
اگر اولین بار است که می خواهید این کار را انجام دهید باید از گزینه زیر Sructured Data استفاده کنید یعنی گزینه Data Highlighter پس این 2 قسمت به هم وابسته اند و به شکل جدا قابل توضیح نیست.
در قسمت Sructured Data بازدن گزینه Edit example page می توانید الگو هایی را که در قسمت Data Highlighter به گوگل معرفی کرده اید را اصلاح کنید.
تصویر از قسمت Data Highlighter می باشد.

Data Highlighter در وبمستر تولز

(منظور از صفحات دارای الگو صفحات مرتبط سایت شما است که با یک قالب خاصی ولی محتوای متفاوت می باشد به عنوان مثل اخبار سایت شما)

همانگونه که در تصویر مشخص است قبلا این کار را انجام شده ولی شما اگر بار اول باشد این قسمت خالی می باشد که باید روی کلید قرمز رنگ START HIGHLIGHTER کلیک کنید و بعد آدرس یکی از محصولات یا صفحه های دار الگو خود را وارد کنید و قسمت زیر لینک هم نوع اون صفحه را مشخص نمایید که از نوع های زیر پشتیبانی می کند:
1- مقاله ها
2- کتاب ها
3- رویدادها
4- کسب و کار محلی
5- فیلم ها
6- محصولات
7- رستوران ها
8- نرم افزارها
9- سریال های تلویزیونی
بعد از انتخاب 2 گزینه ظاهر می شود که می توانید آن ها انتخاب کنید فقط این صفحه را بررسی کند یا تمام صفحات مشابه این صفحه را که شما گزینه اول را انتخاب کنید که تمامی صفحات مشابه را بررسی کند.
تصویر بعدی مربوط به مرحله بعد از وارد کردن لینک و انتخاب نوع می باشد.
وب مستر تولز
مهم ترین قسمتی که در تصویر بالا می بیند نحوه درست انتخاب داده ها و تگ کردن آن ها می باشد.
در آخر پس از مشخص کردن الگو ها درست دکمه PUBLIC را بزنید.
HTML Improvements
این قسمت یکی از حیاتی ترین ابزار های وبمستر می باشد که اطلاعات و کد های HTML اشتباه و مشکل دار را در سایت ما شناسایی می کند . (البته برای من بیشتر به کوتاه بودن توضیحات صفحه Description و بیشتر مشابه بودن عنوان صفحه title و تگ های دیگر صفحه بوده است) . در کل این قسمت به شما کمک می کند که مشکلات سایت را بررسی کنید و آنها را رفع کنید.

خوب منو بعدی وبمستر Search Traffic می باشد که مربوط به سایت در موتور جستجو می باشد و کلمات سرچ شده و سایتهایی که به سایت شما لینک داده اند .
این منو از منو های زیر تشکیل شده است:
Search Queries
این قسمت کلمات کلیدی سرچ شده با مکان سایت شما در صفحه اصلی گوگل را نشان می دهد.
این قسمت از چند پارامتر اصلی تشکیل شده که مختصر توضیحی برای هر کدام ذکر شده است.
الف – Queries
نشان دهنده تعداد سرچ ها در بازه زمانی انتخاب شده می باشد.
ب- Impressions
نشان دهنده اهمیت کلمه سرچ شده را نشان می دهد به زبان ساده هرچه سایت هایی که از کلمه کلیدی خاصی استفاده کنند میزان اهمیت آن کلمه بیشتر میشود .
ج – Clicks
از نامش مشخص است، تعداد کلیک های شده بر روی لینک های شما در موتور جستجو
د – CTR
این درصد حاصل تقسیم تعداد کلیک ها بر Impressions آن کلمه می باشد هر چه این درصد به 100 نزدیکتر باشد نشان دهنده بهینه بودن اون کلمه است .
ه – Avg. position
نشان دهنده متوسط مکان قرار گیری لینک شما در نتایج جستجو

Likns to Your Site
که سایت های که لینک شما را در سایت خود نمایش داده اند را مشخص می کند با توضیحات خاص مثلا کدام صفحه با چه متنی لینک شده است.

Internal Links
نشان دهنده لینک های داخلی سایت شما می باشد.

Manual Actions
این قسمت حاوی خطاهای مثل پنالتی شدن و مشکلات اسپم شناختن سایت شما توسط گوگل را نمایش می دهد.

منو بعدی Google Index می باشد. این منو شامل اطلاعات صفحه و لینک های ثبت شده در نتایج موتور جستجو می باشد که به این عمل به اصطلاح ایندکس شدن صفحه گفته می شود.
اولین منو داخل قسمت Google Index منو زیر می باشد .
Index Status
این صفحه از 2 نمودار تشکیل شده است نمودار آبی رنگ اول نشان دهنده تعداد صفحه های ایندکس شده و نمودار زرد رنگ دوم نشان دهنده تعداد لینک که توسط فایل robots.txt بلوک شده است.
در قسمت پیشرفته همین صفحه شما می توانید موارد زیر را انتخاب کنید.
Total indexed
نشان دهنده تعداد صفحه هایی که ایندکس شده است.
Ever Crawled
تمامی لینک ها و صفحه هایی که خزنده گوگل به آنها دسترسی دارد.
Blocked by robots
لینک های مصدود شده توسط فایل robots.txt
Removed
لینکهای که حذف شده است . ( توسط قسمت Remove URLs که در ادامه توضیح خواهم داد.)

Content Keywords
در این صفحه شما لیستی از کلمات کلیدی سایت شما با تعداد تکرار آنها و میزان اهمیت هر کلمه مشخص شده است.
نکته1 : میزان اهمیت هر کلمه به وسیله اینکه آن کلمه در تگ هایی مثل قرار گرفته شده باشد و یا در title صفحه باشد مشخص می شود.
نکته 2 : در استفاده از تگ های این نکته را همیشه به یاد داشته باشید. هر صفحه فقط یک تگ H1 دارد و سعی کنید در آن تگ متنی که در تایتل صفحه نمایش داده می شود قرار گرفته باشد.
شما با کلیک روی هر کدام از کلمات کلیدی که در بالا مشخص شده است به صفحه ای می روید. در این صفحه یک قسمت به نام Occurrences را مشاهده می کنید، که به معنی تعداد دفعاتی که این کلمه در سایت شما ظاهر شده می باشد. قسمت دیگر Variants encountered می باشد که شکل های دیگر کلمه کلیدی را که در سایت شما وجود دارد نمایش می دهد. قسمت Top URLs 10 لینک سایت شما که به ترتیب بیشتر تعداد از این کلمه را دارا می باشد را نمایش می دهد.

استراتژی سئو :
یک سئوکار خوب باید بر اساس کلمات کلیدی که گوگل آنها را شناسایی کرده و کلمات کلیدی که در قسمت Search Queries توسط یوزر سرچ شده کلمات کلیدی سایتش را ارتقاء دهد. به عنوان مثل اگر سایت شما هاستینگ می باشد باید انواع کلمات مانندش را در قالب جملات با معنا و از نظر نگارشی درست در سایتش استفاده کند . مانند زیر :
” با سرویس های هاست نا محدود شرکت هاستینگ اکس هاست برتری را تجربه کنید ”
همانطور که مشاهده می کنید در یک جمله 3 کلمه هم خانواده هاست به کار رفته است و این جمله با معنی می باشد و از نظر نگارش هم فعل و فاعل به درستی به کار گرفته شده است.
انتخاب جملات با چگالی بالا از یک کلمه و قرار دادن در بین تگ خاص مثل تگ های H حرفه ای است که یک سئو کار خوب دارد.

Remove URLs
یکی از قسمت هایی که هیچ موقع در اوایل کار با وبمستر تولز به آن نیاز ندارید و وقتی حدود 1 سال از سایت شما گذشت و یا اسکریپت سایت را به روز رسانی کردید به شدت به آن نیازمند خواهید شد.
در این قسمت شما قادر خواهید بود لینک های خراب خود را به سرعت حذف از نتایج جستجو گوگل حذف کنید. در این صفحه یک کلید Create a new removal request وجود دارد که بازدن آن لینک را وارد می کنید و می توانید انتخاب کنید که لینک فقط از نتایج حذف شود و یا کش های ذخیره شده در گوگل هم حذف شود که توصیه می شود اگر قصد حذف لینکی را دارید، کش هایی آن لینک را هم حذف کنید.
قسمت بعد مربوط به خزنده های گوگل می شود که اطلاعات خیلی مفیدی به شما می دهد.
Crawl
این قسمت از منو های زیر تشکیل شده است.
Crawl Errors
در بالای این صفحه وضیعت DNS ، Server connectivity ، Robots.txt را ملاحظه می کنید که هر کدام موجود نباشد یک ضربدر بجای اون تیک سبز رنگ قرار خواهد گرفت.
در پایین آخرین تاریخ آپدیت شدن خطاها را مشاهده می کنید و پایین تر از آن 3 تب وجود دارد که تب اول وضیعت لینک ها در کامپیوتر شخصی تب دوم سمارت فون ها و تب بعدی موبایل های معمولی را می بیند که در هر کدام اگر لینکی خراب باشد در زیر نمودار قابل مشاهد است که اگر لینک را درست کردید باید کلید MARK AS FIXED را بزنید تا آن لینک از جز خطاها حذف شود.
اگر لینکی حذف شده باشد در سایت شما ، باید حتما در قسمت Remove URLs آن لینک را حذف کنید و بعد در این قسمت آنرا فیکس کنید.
هرگونه خطا در این قسمت به شکل مستقیم به رتبه شما بستگی دارد.

Crawl Stats
این قسمت از ابزارهای وبمستر آخرین وضعیت خزنده ها در حین بررسی سایت شما را نشان می دهد.
آنمودار اول میزان صفحه ای بازدید شده در روز توسط خزنده می باشد.
نمودار دوم میزان کیلوبایتی که خزنده از سایت شما دانلود کرده است.
نمودار سوم هم میزان زمانی که خزنده صرف بازرسی سایت شما کرده است.
نکته : هر چه تعداد صفحه و کیلو بایت دانلود شده بیشتر باشد به نفع شما و هر چه زمان بیشتر باشد به ضرر شماست. همانطور که می دانید تایم لود یعنی زمان باز شدن کامل یک صفحه برای گوگل اهمیت دارد.

Fetch as Google
این قسمت مربوط به لینک هایی می باشد که نیاز دارید به صورت دستی در نتایج گوگل ثبت شود.
Blocked URLs
این قسمت همان صفحه های بلوک شده در فایل robots.txt می باشد که در اینجا می توانید آنها را ویرایش نمایید.

Sitemaps
یک قسمت حیاتی برای ایندکس شدن سریع صفحات شما.  نمودار آبی تعداد لینک ثبت شده می باشد و نمودار قرمز هم تعداد لینک ایندکس شده است. برای ثبت یک سایت مپ روی کلید ADD/TEST SITEMAP در بالا کلیک نمایید.
سایت مپ باید بدون خطا باشد و به شکل مناسبی به روز شود و لینک های خراب در آن نباشد که به رتبه سایت شما ضرر می رساند.

URL Parameters
این قسمت مربوط به الگو بندی لینک های سایت شما می باشد. به عنوان مثال در آدرس سایت به جای اسلش از علامت > استفاده شده است. برای این کار باید یکسری مراحل را به درستی عمل کنید و هرگونه خطا در مراحل منجربه خراب شدن لینک شما در نتایج گوگل می شود پس بدون علم برنامه نویسی توصیه نمی شود.
Security Issues
در این قسمت خطاها، ویروس های تگ های هک شده، XSS های پیدا شده در صفحات سایت شما توسط گوگل وبمستر تولز به شما معرفی می شود.
در حالت عادی باید این قسمت خالی باشد.

Other resources
منابع برای بهینه کردن سایت شما را معرفی می شود.

منبع : گروه برنامه نویسی سافت ایران

درباره فاطمه ایمانی راد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *