سه شنبه , دی ۲۸ ۱۳۹۵
صفحه اصلی / آموزش سئو / معایب تبلیغات در گوگل یا ادوردز

معایب تبلیغات در گوگل یا ادوردز

تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادوردز Google Adwords را در پست تبلیغات اینترنتی را در حد تیتر معرفی کردیم اما در این مطلب می خواهیم تبلیغات در گوگل رو به طور کامل تر تشریح کنیم. تمرکز ما در این پست روی معایب گوگل ادوردز می باشد. توصیه می کنیم در هر سطح علمی که هستید این پست را تا انتها بخوانید چون نکات ریزی وجود دارد که آژانس های تبلیغاتی مجری گوگل ادوردز ممکن است آنها را به شما نگویند!

تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز Google Adwords چیست؟

حتما برایتان پیش آمده واژه ای رو در گوگل جستجو کردید و دیدید که در ابتدا و انتهای فهرست نتایج جستجوی گوگل لینک هایی وجود دارد درست مثل بقیه لینک ها با این تفاوت که کنارش (سمت چپ) یه آیکن کوچک وجود دارد که روی آن Ad نوشته شده است. این کلمه Ad مخفف Advertise به معنی تبلیغات است. این لینک های تبلیغاتی در بالا و پایین به طرز خیلی ساده ای از سایر لینک ها جدا شدن تا متمایز باشند و تاثیر بیشتری روی کاربر بگذارند. به این سیستم تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز Google Adwords میگویند.

نمونه ای از تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز Google Adwords

می شود گفت یکی از مهم ترین منابع درآمد شرکت گوگل همین گوگل ادوردز Google Adwords است به دلیل اینکه بسیاری از شرکت های دنیا از این سیستم تبلیغات اینترنتی استفاده می کنند و سودآوری قابل توجهی هم برایشان دارد. این سیستم به این صورت کار میکند که شما یک حساب کاربری گوگل ادوردز Google Adwords می سازید و بعد چند واژه کلیدی درباره کسب و کارتان را وارد می کنید و بعد حساب کاربری تان را کمی شارژ می کنید (مثلا ۲۰۰ دلار). حالا اگر کاربری یکی از واژه های مورد نظر شما را در گوگل جستجو کند آگهی شما هم در بالای فهرست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود. سیستم تبلیغات در گوگل به صورت PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک Pay Per Click کار میکند. در این سبک تبلیغات اینترنتی زمانی شارژ تبلیغات تان کم میشود که کاربر روی آگهی شما کلیک کند. فرض کنید شما می خواهید تبلیغات PPC سفارش بدهید و صاحب سایت میگوید هر کلیک ۵۰ تومان می شود. اگر شما ۱۰۰ هزار تومن شارژ کنید ۲۰۰۰ کلیک روی آگهی تان انجام میشود و بعد از اون تبلیغات تان غیر فعال میشود. گوگل ادوردز Google Adwords هم به همین صورت کار میکند.

مزایای تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز Google Adwords چیست؟

تبلیغات در گوگل مزایای زیادی دارد. چه کسی دوس ندارد در نتایج گوگل دیده شود؟! در این قسمت می خواهیم  مزایای تبلیغات در گوگل گوگل ادوردز Google Adwords رو در حد تیتر بیان کنیم چون تمرکز این پست بر معایب گوگل ادوردز است نه مزایای آن:

■ نمایش آگهی بر اساس کلید واژه های مربوط به محصولات و خدمات تان

■ نمایش آگهی بر اساس منطقه جغرافیای

■ تعیین بازه زمانی نمایش آگهی

■ تعیین بودجه برای هر آگهی (مثلا روزی ۵۰ دلار از شارژتان کم شود)

■ گزارش آماری دقیق درباره آگهی

■ نمایش آگهی در صدر نتایج جستجو بدون نیاز به دانش SEO

چرا تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز Google Adwords اشتباه بزرگی است ؟

با مسائلی که بیان شد شاید با خود بگویید که همه چی که خوبه است …. . اما واقعیت این نیست ! تبلیغات در گوگل برای ما ایرانی ها ۳ ایراد بسیار بزرگ دارد که متاسفانه هنوز هم افراد زیادی هستند که از اینها اطلاعی ندارند!

■ تبلیغات در گوگل = سیاست چماق و هویج

اگرچه گوگل این امکان را به شما میدهد تا تعیین کنید که بودجه تبلیغاتی تان در چه باز زمانی استفاده شود یعنی مثلا روزی ۲۰ دلار خرج شود؛ اما این روش تبلیغات یک ایراد بزرگ دارد. آگهی شما به طور مداوم دیده نمیشود و این مسئله خیلی مشکل بزرگی است. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم؛ فرض کنید شما فروشنده آیفون هستید و بودجه روزانه شما مثلا ۵۰ دلار تعیین شده و شما قصد دارید روی کلید واژه ی « آیفون » کار کنید. ممکن است کاربری که آیفون روی در گوگل جستجو و روی آگهی شما کلیک میکند یک پسربچه ۱۳ ساله باشد که پدرش بودجه خرید آن را نداشته باشد. حالا یک احتمال دیگر هم این است که دقیقا آن موقعی که آگهی شما نمایش داده نمیشود کاربرای مفیدتری دنبال آیفون باشند. نتیجه؟ نتیجه اینکه اگر بخواهید تبلیغات در گوگل برایتان سود آوری داشته باشد باید بودجه سنگینی خرج کنید تا همه بتوانید همه مشتری های مستعد خرید را جذب کنید که به نظر ما اصلا ارزشش را ندارد. شما مدوام باید بیشتر پول خرج کنید تا به نتیجه مطلوب نزدیک تر شوید. شما به دلار خرج می کنید اما به ریال خروجی می گیرید! شاید شما مشکلی با بودجه نداشته باشید اما ادامه مطلب را بخوانید تا توضیح دهیم چرا در هر صورت تبلیغات در گوگل اشتباه است.

■ تبلیغات در گوگل = خروج ارز از کشور = خطرات اقتصادی !

تبلیغات در گوگل یعنی خروج ارز از کشور

سطحی نگر نباشید! گوگل یک شرکت خارجی است و برای استفاده از سرویس های پولی آن باید با دلار پرداخت کنیم! خروج پول از کشور باعث میشود تا تعادل اقتصادی کشور به شدت متزلزل شود. تورم زایی نکنید. هر رفتار کوچکی می تواند در سیستم اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد. اگر ۱۰۰۰ شرکت ایرانی بخواهند هر کدم ۱۰۰۰ دلار برای تبلیغات در گوگل خرج کنند چه اتفاقی میافتد؟ یک میلیون دلار از کشور خارج میشود! دیده شدن در نتایج گوگل بعد از اتمام بودجه تان، تموم میشود. بعد از اتمام دوره تبلیغاتی می خواهید چیکار کنید؟ آیا آن موقع دیگر به تبلیغات نیاز ندارید؟

■ صفحه مربوط به سرویس گوگل ادوردز Google Adwords مسدود است !

صفحه مربوط به Google Adwords در ایران مسدود است !

البته در حال حاضر از فیلتر خارج شده است. اگر دو دلیل بالا برایتان کافی نیست این بند ر بخوانید. ایران سرویس گوگل ادوردز Google Adwords را مسدود (فیلتر) کرد. این یعنی اینکه اگر برای تبلیغات در گوگل یک ریال هم خرج کنید کاربر به صفحه پیوندها یا همون سیستم فیلترینگ کشور می رود.  در خوش بینانه ترین حالت ممکن حداقل ۵۰ درصد کلیک هایتان از بین می رود. یعنی اگر ۱۰۰۰ دلار خرج کنید، خیلی خوش شانس باشید ۵۰۰ دلار آن هدر می رود.

 جایگزین تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز Google Adwords چیست؟

این روزها گوگل = اینترنت! اما واقعیت این است که گوگل تنها راه تبلیغات اینترنتی نیست. در این بند می خواهیم به بررسی چند راه حل خوب که از تبلیغات در گوگل هم موثرتر است بپردازیم:

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا SEO

اگر تجربه ی راه اندازی یک وب سایت را داشته باشید حتما با واژه SEO آشنایی دارید . SEO یا Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو، یک روش تبلیغات بسیار موثر و ارزان است. معنی SEO این است که سایت به گونه ای برنامه نویسی شود که روبات های موتورهای جستجو مانند گوگل بتوانند خیلی راحت به مطالب سایت شما دسترسی داشته باشند. اگر برنامه نویس حرفه ای در زمینه سئو SEO پیدا کنید می توانید هزینه تبلیغات تان را تا حد زیادی کاهش دهید. سئو از تبلیغات در گوگل بسیار موثرتر است! چون تبلیغات در گوگل موقتی است اما بالا آمدن در نتایج گوگل از طریق سئو SEO حداقل تا چند ماه ماندگار است. متاسفانه بعضی از شرکت های طراحی وب ممکن است دروغ های زیادی درباره سئو بگویند پس حواس تان را جمع کنید.

■ به جای تبلیغات در گوگل در سایت های ایرانی تبلیغ کنید

بحث SEO یک بحث بسیار تخصصی است که علاوه بر مطالعه مداوم، تجربه زیادی هم نیاز دارد. خیلی از شرکت ها نمی توانند به این راحتی روی SEO موفق باشند چون اولا سئو بسیار پیچیده است و دوم اینکه سئو هم مثل تبلیغات در گوگل موقتی است. اگرچه با استفاده از  متدهای سئو SEO می توانید مدت زمان بیشتری در صدر نتایج گوگل  دیده شوید اما به هر حال اگر رقیب هایتان زرنگ باشند آنها هم می توانند نتایج برتر گوگل را در زمینه خود، به خود اختصاص دهند، به گونه ای که گوی سبقت را از شما بربایند. به همین دلیل اگر بخواهید واقعا در تبلیغات اینترنتی موفق باشید نمی توانید به SEO بسنده کنید و باید در وب سایت های ایرانی هم تبلیغات کنید. تبلیغات در سایت های ایرانی دو مزیت بسیار مهم دارد:

۱- تبلیغات در وب سایت های ایرانی باعث رونق چرخه اقتصادی کشور میشود

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. وقتی ایـــــــن همه سایت ایرانی دارند تلاش می کنند تا مطالب مفید تهیه کنند چرا باید سراغ شرکت های خارجی و بزرگی مثل گوگل برویم؟!

۲- هزینه کمتر نسبت به تبلیغات در گوگل

برای تبلیغات در گوگل شما باید بودجه روزانه تان را تنظیم کنید. به هر حال این شانس را ندارید که یک روز از صبح تا شب دیده شوید و کاربران هم این امکان را داشته باشند بر روی تبلیغات تان کلیک کنند. مثلا اگر بودجه روزانه را ۵۰ دلار تنظیم کنید بعد از تمام شدن بودجه دیگر کسی آگهی شما را نمی بیند.  شما با بودجه ۱۰۰۰ دلار خیلی مفیدتر می توانید در اینترنت تبلیغ کنید. شما با (مثلا) ۳ میلیون تومان می توانید در چند سایت نسبتا خوب ایرانی به طور تمام وقت دیده شوید. نمایش بر اساس کلید واژه روش خوبی است اما همیشه هم موثر نیست.

توصیه می کنیم نگاه تان را به یک سری مسائل عوض کنید. اگر تولیدکننده هستید باید خیلی راحت این مسئله را درک کنید که حمایت از تولید داخلی (چه لوازم خانگی باشد چه مطالب علمی) می تواند باعث رشد اقتصادی شود. هم تولید کننده و هم مصرف کننده . با تبلیغات در گوگل نه تنها نتیجه مطلوب نمی گیرید بلکه به اقتصاد کشور هم ضربه میزنید.

منبع: علم فردا

درباره فاطمه ایمانی راد

این مطالب را نیز ببینید!

سئو محلی (Local SEO) چیست؟

سئو محلی (Local SEO) چیست؟

سئو محلی (Local SEO) چیست؟ با هوشمندتر شدن موتورهای جستجوگر نتایج جستجو آن ها نسبت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *